O amenintare insolita pentru suculente – Tortelul   2 comments

Salut prieteni !

Luna trecuta m-am invrednicit sa scriu un articol pentru Aztekium, reiau si aici ideile principale.

As vrea sa va relatez o experienta negativa – din categoria boli si paraziti ai cactusilor si suculentelor. Se stie ca pe langa amenintarile specifice genului, cactusii si suculentele pot fi afectati si de alte „atacuri”.

In urma cu cativa ani, intr-o primavara tarzie, pana a apuca sa-mi construiesc sera, mi-am depozitat temporar cactusii sub un zid care dadea spre gradina casei de la tara. Asta se intampla intr-o perioada in care imi vedeam mai rar cactusii, silit de imprejurari – ma desparteau de ei vreo 200 km.

Foto 1 – Filamente tortel si inflorescenta

Revenit din concediu la sfarsit de august, am constatat cu stupoare ca cel putin vreo 30 de ghivece erau acoperite complet de o tesatura de filamente subtirele, de culoare maro-roscat. Initial nu m-am speriat, observand ca se rupeau usor, dar cand am ajuns la plante, am observat cu groaza ca era vorba de un parazit vegetal ale carei filamente infestasera plantele in profunzime, ieseau pur si simplu din corpul cactusilor – si in special din apex (zona centrala de crestere) ! Filamentele si florile lor aratau cam asa: (foto 1)

Am observat ca cel mai afectate erau plantele cu epiderma moale si subtire: mammillarii, rebutii, sulcorebutii, turbinicarpus, etc. Din cate imi amintesc, columnarii nu au fost afectati.

Cum am procedat: initial am rupt cu rabdare toate filamentele si am izolat plantele afectate, asteptand sa vad cum reactioneaza. Mare dezamagire: filamentele continuau sa creasca direct din corpul plantelor afectate (au niste haustori/ventuze cu care se fixeaza in profunzimea gazdei).

Speriat, am procedat radical, am aruncat la gunoi toate plantele afectate oricat de putin, cu exceptia a doua: o Sulcorebutia arenacea uriasa pe care o aveam de la George Nitu si un Turbinicarpus panarotti pe care il aveam chiar de la Panarotto. Amandoua aveau afectate masiv varful de crestere, dar am procedat diferit: in cazul sulcorebutiei, am indepartat toti lastari bazali afectati si m-am straduit sa tai cat mai scurt posibil (cu un cutter) nesuferitele filamente. In cazul turbinicarpusului, am decupat in profunzime varful de crestere afectat, sperand sa dea lastari (ceea ce s-a si intamplat – vezi foto 2, dar ulterior am neglijat planta si anul acesta si-a dat obstescul sfarsit).

Fig 2 – Turbinicarpus panarotto

Am mentinut plantele la izolare si in anul urmator, parazitul n-a mai aparut. Sulcorebutia a stagnat multa vreme, nici macar nu a mai lastarit – cred ca era foarte suparata. Abia anul acesta am observat ca a devenit vizibil un nou con de crestere (vezi foto 3).

Iata cu ce dihanie m-am confruntat:
Cuscuta (tortelul) este o familie de plante anuale, rar perene, fara frunze si fara clorofila, care paraziteaza foarte multe specii de plante, provocand mari pagube in culturile agricole.
Planta nu are radacini si îşi procură hrana prin haustorii care absorb seva plantelor-gazda. Tulpina plantelor de cuscută este filiformă, cilindrică şi de culori variate în funcţie de specie, de la galben-roşcată la verzuie sau brună – înfăşurandu-se în jurul plantei gazdă. Planta infloreste si se inmulteste prin seminte. „Din cele 17 specii de cuscută semnalate în ţara noastră, sunt deosebit de periculoase patru: Cuscuta campestris şi Cuscuta trifolii, care produc pagube enorme în culturile de trifoi şi de lucernă, Cuscuta epilinum, care face pagube mari în culturile de in, cânepă, hamei şi leguminoase şi Cuscuta monogyna, care produce pagube pomilor în pepiniere, arborilor forestieri, în pepiniere şi în perdelele de protecţie, iar după Kott, produce pagube mari viilor, împreună cu speciile înrudite: C. lupuliformis şi C. lehmanniana.

Alte specii cărora trebuie să li se dea o atenţie specială sunt Cuscuta europaea, care atacă hameiul şi arborii, C. europaea var. viciae care atacă mazărichea şi bobul, Cuscuta glabrior, care s-a semnalat pe lucernă şi trifoi în regiunea Timişoara, Cuscuta suaveolens, care ar putea deveni periculoasă în regiunile sudice. Aceste specii pot trece de pe plante sălbatice pe cele cultivate şi pot deveni periculoase.

Combaterea se face prin aratura adanca, rotirea culturilor, cosirea masei vegetative din zona afectata (care apoi trebuie arsă) si sortarea semintelor plantelor de cultura. După ardere, solul vetrei de cuscută se ara sau se sapă la cel puţin 20 cm, adâncime la care seminţele de cuscută nu mai germinează. Cuscutele se pot combate şi cu diferite substanţe chimice – solutie mai putin ecologica.”

Bibliografie: Măsuri pentru combaterea cuscutelor în culturile agricole din țara noastră – Ing. Emil Chesches

Fig 3 – Sulcorebutia arenacea

In concluzie, care sunt erorile de evitat pe viitor:

– nu se aseaza plantele (ghivecele, de fapt) direct pe sol, nici macar provizoriu. Exista riscul de a se contamina cu diversi paraziti animali sau vegetali;
– mare atentie la provenienta solului introdus in amestec, daca utilizati si sol de gradina, incercat sa colectati de la o adancime mai mare de 50 cm  – acolo sunt riscuri mai mici de contaminare cu daunatori vegetali si animali;
– la aducerea unei plante in colectie se aplica masuri de carantina (inspectia plantei si izolare pentru macar 3 luni pentru a urmari aparitia unor eventuali daunatori;
– in conditiile in care pastram plantele in mod compact (adica in ghivece inghesuite unele in altele – mai toti suntem in criza de spatiu – nu-i asa ?), trebuie sa le verificam cat mai frecvent, pentru  a evita extinderea unui eventual atac animal sau vegetal;
– atentie si unde aruncati solul contaminat si vechi din ghivecele aduse de aiurea – ori direct la gunoi ori intr-o groapa septica, intr-un colt departat. Aruncand aiurea prin gradina solul provenit de la plantele nou aduse in colectie, eu am reusit sa o contaminez cu nesuferita specie de trifoi rosu pe care cred ca o cunoasteti si voi …

– in general vorbind, nu luati/cumparati plante din zone identificate ca si contaminate. Pentru speciile rare, n-ar strica sa sterilizati solul !

Posted 30 Septembrie 2012 by Liviutz in Alte suculente, Cactusi, Ghid C&S

Tagged with , , , , , ,

2 responses to “O amenintare insolita pentru suculente – Tortelul

Subscribe to comments with RSS.

  1. foarte frumosi cactusii !!!!!!!!!!!!!!! bravo

  2. Iubesc cactusii.

Lasă un răspuns

