Despre slabit la modul stiintific   Leave a comment

Ieri am (re)vazut inca un reportaj excelent pe distinsul canal BBC Knowledge, prilej sa subliniez aici cateva idei privind particularitatile metabolismului. Caci s-ar putea sa va intereseze – este demult demonstrata legatura invers proportionala dintre obezitate si durata (si calitatea) vietii.

Intai de toate, sa remarcam ca si oamenii „slabi” (cu constitutie astenica) pot sa aiba in sange niveluri periculoase ale colesterolului „rau” (LDL) – care are prostul obicei de a depozita grasimea pe interiorul vaselor de sange, crescand progresiv riscul unui infarct. De aceea, este recomandat TUTUROR cetatenilor, mai plinuti sau slabi-scandura, sa faca analize de sange periodice, alaturi de cele pentru alte boli cronice, IN SPECIAL PENTRU CELE DE CARE AU SUFERIT (si eventual decedat) RUDELE LOR !

CartoonFatManOnScaleWithMirror-300x250

Aveti nevoie de oglinda ? Sau nu inca ?

No bine, sa zicem ca doctorul ne-a incadrat in categoria „rotofei” si trebuie sa mai slabim. Evident, aici este vorba de o balanta cu doua talere, pe o parte trebuie sa controlam (in sensul englezesc de „tinere sub control”) ce si cat mancam, pe de alta parte trebuie sa controlam cate calorii ardem zilnic. Nu va plictisesc cu prima parte a balantei, caci sunt gramezi de „retete” pe net, ideea principala este ca NU avem nevoie de cure periodice „la nevoie” ci de un regim alimentar sanatos PERMANENT (cat mai putine dulciuri si sare, proteine din carne slaba, oua si seminte, lipide sanatoase din uleiuri vegetale preparate prin presare la rece si peste gras, hidratare corespunzatoare – totul in combinatii alternante si echilibrate de portii mici, adecvate efortului zilnic – si se stie ca acesta scade inevitabil cu varsta si este influentat decisiv de tipul activitatii profesionale/cotidiene).

Sa amintesc totusi doua corolare demonstrate stiintific privind prima parte a talerului:

1. Indivizi diferiti metabolizeaza diferit – functie de flora bacteriana particulara a sistemului digestiv al fiecarui individ sunt extrase din alimentele ingerate procente mai mari sau mai mici de nutrienti, fara sa mai punem la socoteala diferentele metabolice pre-programate de ADN-ul personal ! Si deocamdata, nu au fost create mijloace de a schimba „dotarea” fiecaruia, asa ca asta tine de noroc.
2. S-a demonstrat experimental pe anumite vietuitoare ca o micsorare cu pana la 30% a cantitatii de hrana consumata conduce la o crestere aproximativ similara a duratei totale a vietii. Cu alte cuvinte, oricand este recomandat sa mancam cu retinere, sunt destule mijloace de a-ti abate atentia de la mancare si a-ti pacali „burdihanul”.

Sa ne intoarcem spre a doua parte a balantei – caloriile arse, iar aici fac legatura cu reportajul BBC despre care va vorbeam:

– mai intai, surpriza sau nu – nu toti oamenii sunt la fel de norocosi privind „usurinta” de a arde calorii si, deci, a raspunde pozitiv unui program tipic de exercitii fizice. Studiile stiintifice arata ca vreo 20% raspund foarte prost sau nu raspund deloc exercitiilor fizice tipice, vreo 15% raspund excelent si restul raspund „normal”. Deja au fost identificate combinatiile de gene care definesc aceste categorii, si e probabil ca in viitorul apropiat nutritionistii vor putea indica cu mai mare precizie solutiile de urmat functie de particularitatile bagajului genetic;

– vorbind de exercitiile fizice recomandate de terapeuti, in urbanul modern ne confruntam cu problema lipsei de timp. Efectiv, NU AVEM TIMPUL NECESAR SA ARDEM SUFICIENTE CALORII (generate de alimentele concentrate specifice vremurilor noastre), in cel mai bun caz mergem la sala saptamanal de 1-2-3 ori cate o ora, maxim 2, iar acolo nu „dam in branci”, din diferite motive. De obicei, NU E SUFICIENT ! Si apoi ne miram ca nu slabim …

fat-drawing-running cartoonvegas.com

Fuga de la anormal spre normal (cartoonvegas.com)

– ultimele cercetari gasesc doua solutii acestei situatii – una deja cunoscuta dar insuficient promovata, alta de ultima ora:

1. Fiecare gest pe care il facem inseamna arderea unui numar de calorii. Pe cale de consecinta, reiese solutia: in lipsa timpului pentru exercitii fizice la sala, PROFITATI DE FIECARE OPORTUNITATE COTIDIANA DE A FACE MISCARE ! Mergeti pe jos si nu cu masina, autobuzul, metroul ! Mergeti alert, nu alene ! Urcati scarile, nu luati liftul ! Nu intepeniti 8 ore pe scaunul din birou, ridicati-va des si folositi orice oportunitate de a face miscare (scaunul omoara !– ne asigura cercetatorii englezi). Astfel, veti ajunge sa va dublati sau triplati cantitatea de calorii arsa zilnic, fara nicio ora la sala ! Si asta o sa produca faste consecinte atat pe trup cat si in trup…

2. Dar mai exista o solutie spectaculoasa adecvata celor vesnic in criza de timp:  s-a demonstrat ca practicarea unor serii ultrascurte de exercitii de mare intensitate are un efect echivalent cu petrecerea multor ore plictisitoare la sala ! De pilda, cercetatorii englezi ne asigura ca 3 serii zilnice a cate 20 de secunde (cu pauze de durata similara) executate pe bicicleta medicinala la viteza maxima  pe care o putem atinge, au un efect similar a 3 ore de exercitiu fizic moderat !

Se pare ca in cazul unor eforturi de mare intensitate, muschii elibereaza disperate semnale chimice de alarma care transmit mesajul ca este nevoie de arderi intense – ceea ce se si intampla, cu consecintele consecvente. Practic, metabolismul este „pacalit” si se accelereaza. Ideea se extinde la orice activitate fizica: mai bine scurt si intens decat lung si lent. E drept, trebuie sa si fii in stare sa faci efort la capacitate maxima – deci actionati progresiv si prudent. Spor !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s