Intelegere Lermontov-Baniciu   Leave a comment

Ceata toamnei bucurestene face sa-mi sune prin cap melodii nostalgice – iata cu ce refren m-am trezit azi dimineata: „Intelegere” a lui Baniciu, pe versurile celebrului Mihail Lermontov (1814-1841), poet (dar si scriitor si pictor) romantic, fervent critic social in vremea tarului Nicolae I.
Lermontov parca a fost un frate de cruce al lui Mihai Eminescu – aceeasi patima, aceeasi revolta impotriva nedreptatii, acelasi activism social.
Sfarseste intr-un duel stupid exact ca si Puskin, fiind provocat de un prieten care n-a mai putut suporta ironia acida a poetului intr-o banala imprejurare mondena.

Cat despre melodia lui Mircea Baniciu, am ales varianta interpretata cu super-grupul Pasarea Colibri (spre neuitare: Pittis, Baniciu, Vintila, Cnejevici), aceasta mi se parea cea mai buna …

Las` lumea să dispreţuiască
Ascunsa taină dintre noi,
Prejudecata omenească
Arunce-n cale-ţi cu noroi.

In faţa idolilor lumii
Nu plec genunchii, nu cerşesc;
La fel cu tine, gândul nu mi-i
Nici să urăsc, nici să iubesc.

M-afund, fără să caut rostul,
În chefuri, nici voios, nici trist:
Vorbesc cu prostul, cu neprostul,
Doar pentru sufletu-mi exist.

În larma lumii ne-ntâlnirăm,
O zi ca orice altă zi.
Fără de bucurii iubirăm,
Fără tristeţi ne-om despărţi.

Şi preţuim în viaţa toată
Doar oamenii. Atâta tot !
Nu ne-om minţi noi niciodată –
Nici alţii-a ne minţi nu pot.

Mihail Iurievici Lermontov

Lasă un răspuns

